onsdag 25 augusti 2010

Några färdigheter...

Några små saker har jag hunnit med att göra nu i inskolningstider. Det första är ett (eller till och med två, men det andra... hmmm... ballade ur lite, och jag virk-fribejsade lite väl mycket, så det har blivit Esters favorit) mobilfodral som består av en gammal duk, och en snutt grönprickigt tyg (på insidan). Det var enkelt att göra, ja förutom att jag gav mig f*n på att jag skulle handsy ett knapphål. Det går ju inte att göra det enkelt för sig, nejdå.


De andra två sakerna är brickvävningsattiraljer. När jag gjorde bandvävfästet kom jag till insikt om tre saker. 1) Teak är hårt att tälja i , och slöar verktygen väldigt mycket. 2) Det går alldeles utmärkt att vässa täljkniven med köksknivsskärpningsstålet. 3) Teak blir väldigt lent och fint, och lämpar sig mycket bra att göra saker som ska fungera ihop med textil när det är slipat och klart. Inga stickor där inte.


Till fästet behövs även ett ryggband, för att kunna fästa fast bandet på sig själv medan jag väver. Ett par remsor med loppistyg och ett kakelsnöre fick tjänstgöra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar