fredag 25 februari 2011

Telefonklotter och jacka för växande mage

Terminen började med klädsömnadskurs, och det passade mig bra, eftersom magen hade börjat synas och jag inte hade den minsta lust att frysa om den denna gång. Den är sydd av tjockt jeanstyg som är skapligt vindtätt, med detaljer av ett loppisörngott som inte verkade använt alls, och fodrad med en bit metervara, även den från loppis. Det blev mycket arbete med att rita om mönster, eftersom folk i allmänhet tydligen inte syr sina mammajackor, så det finns inga mönster att få tag på. Eller är det tvärtom? Det finns inga mönster, så därför syr ingen. Hmmm...



Jag sydde även en kjol som jag tänkte skulle föra tankarna till telefonklotter. Den är sydd i lappteknik, och därefter har jag maskinbroderat på blommor som jag klippt ur andra tyger. Helst hade jag velat hinna plåga den lite med klorin och stålborste, samt trycka med färg på den också, men tiden tröt. Denna är också i mammamodell (sänkt i midjan fram), eftersom vi skulle sy efter modell. Jag är den enda modell jag alltid har med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar