fredag 28 maj 2010

Fiskfjäll


Jag grubblade tak hela dagen igår. Serveringsfat av typen ovan har klippts till ovaler för att kunna bilda ett mönster på dockhustaket. När de är nyklippta är de docj väldigt vassa, och man skär sig väldigt lätt på utstickande grader. Efter att ha provat min ide att bocka in kanterna på plåtarna var jag ganska trött på alltihop. Nej, det går INTE att bocka runda former i rostfritt stål för hand. Efter att ha pratat med bättre vetande människor och konstaterat att det är som att dunka huvudet i väggen, och att man får hamra i minst 57 år för att bocka, började jag slipa kanten på plåtarna med slipmaskinen, och därefter putsa av dem med smärjelduk för att de ska bli mjuka och möjliga att ta i, och främst av allt - inte vara farliga när man leker med huset. Sedan pusslade jag, och funderade vidare på vinklar, välvning, sågning, lekbarhet och kantutseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar