söndag 30 maj 2010

Takkant och taktving

Idag hade jag sytt en kant att sätta över - den inte så tjusiga - gaffakanten jag gjorde igår. Jag hittade något som skulle kunna kallas pansartrikå på loppis, vilket påminner väldigt mycket om materialet i de byxor min farmor använde. Syntetiskt, tjockt och, mellan mina händer, ganska obehagligt. Det är dock lagom töjbart, och lite glansigt, så det kan passa utmärkt på ett hus. Jag sydde en kanal me ett kakeldistanssnöre i, i båda kanter av en stor rundel av tyg, som jag sedan satte på kanten och drog åt. Det såg bra ut så länge taket låg platt, men när jag började testa att böja det, ville gärna kanten på tyget puta ut. Jag får fundera på någon lösning på det problemet till i morgon.

Jag tvingade också ihop mina takplåtar och började märka ut hur de ska nitas ihop. I morgon ska det borras och nitas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar