tisdag 18 maj 2010

Studieplan till det individuella projektet

Studieplan individuellt projekt LSL110
Kristina Erlandsson
Handledare Petra Orrbeck

Ett inte helt ordinärt dockhus

Bakgrund
Efter att ha ojat mig inför en kurskamrat över att hon kommit på ett så bra projekt, och jag alldeles saknade inspiration, frågade hon om inte min ettåring inte skulle kunna bli glad för ett dockhus någon gång i framtiden. Hon föreslog något med massor av tinnar och torn, och jag funderade på saken. Problemet med ett dockhus är att det traditionellt är tillverkat av enbart hårda saker, till exempel trä. Jag är ju aktivt ute efter ett blandslöjdsprojekt. Det gäller alltså att utveckla dockhusidén för att passa i detta. Dessutom är ju inte det där med tinnar och torn riktigt min grej, så jag omarbetade idén för att den skulle fylla mina krav på utseende.

Inledning
Enligt min kunskapsprofil har jag betydligt mindre kunskap inom trädelen än inom textildelen, och har därför bestämt mig för ett till övervägande del hårt projekt. Mitt mål är dock att i så många aspekter som möjligt se slöjd som ett ämne, och kommer även att arbeta med de mjuka materialen.

Syfte
Syftet med projektet är att, genom att inspireras av arkitektur och bygga ett okonventionellt dockhus, lära mig mer om återbruk och hållbar utveckling, barnsäkra konstruktioner, samt hur material kan kombineras till en och samma produkt.

Frågeställningar
Vad kan användas för att bygga ett dockhus med tanke på hållbar utveckling och återbruk?
Vilka material kan användas för att projektet ska bli slöjd – inte träslöjd?
Hur kan arkitektur användas för att inspirera i ett slöjdprojekt?
Hur gör man för att bygga barnsäkert?

Metod
Metoden för att uppnå syftet är att börja med att läsa och inspireras av litteratur om arkitektur, dockhusbygge, leksakssnickeri och återbruk, samtidigt som jag börjar söka material till projektet. Materialet ska i huvudsak redan finnas i min ägo, alternativt inhandlas på loppisar eller välgörenhetsförsäljning. Därefter ska materialet sammansättas på lämpligt sätt. Jag kommer att arbeta med någon gammal möbel, och prova att bygga om den, och då försöka att använda så mycket som möjligt av det befintliga materialet i möbeln. Jag kommer att ytbehandla det färdiga huset med någon typ av färg, samt lägga in golv i rummen på dockhuset. Jag kommer att prova på att maskinbrodera i lite olika tjocklekar på material för att se vad som kan utgöra lämpliga väggar. Det huvudsakliga målet är att uppnå god passform och stabilitet. Förhoppningsvis kommer jag att hinna testa att göra några miniatyrmöbler på slutet.

Tidsplanering
Jag har 82 timmar till mitt förfogande. Planen är att ha träbygget klart på ca 60 timmar, för att sedan kunna göra väggar och eventuellt möbler.

Redovisning
Redovisning av processen sker fortlöpande via blogg. På slutredovisningen kommer flera olika visuella hjälpmedel att användas, exempelvis film och bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar