fredag 28 maj 2010

Gräsmatterya och tovningsexperiment


Jag har nu virkat klart gräsmatteryan till dockhusets trädgård. Jag tyckte att den blev lite elastisk och sladdrig, så jag avslutade det hela med att virka runt kanten, så blev den lite stabilare.

Tanken är att jag ska tova ihop den för lite bättre hållbarhet, men för att testa hur det går, eftersom jag har använt lintråd också, och för att kontrollera hur mycket, och hur fort den krymper när jag bearbetar den, virkade jag en liten rya-provlapp som jag virkade runt om. precis som jag gjort med den riktiga gräsmatteryan.
Sedan klippte jag upp halva ryan för att se om den beter sig annorlunda när den är uppklippt än när öglorna är kvar.
Sedan tovade jag den, men inte så länge. Krympmånen på gräsmattan är inte jättestor, och jag vill inte att det ska bli alltför filtigt, utan bara att den ska kännas lite mer stabil. Här ligger provlappen och torkar i väntan på klippning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar