söndag 21 februari 2010

Maskhål och hältest

Slutsats efter fredagen: Man ska inte sticka tills man somnar, för då blir det konstiga fel som man måste rätta till efteråt. Jag hade för många maskor när jag satte igång igår. Jag hade lyckats plocka upp en maska mellan två maskor (helt korrekt ökning, för övrigt, synd bara att den inte skulle vara där...) Så det var bara att börja dagen med att sticka tillbaka.


Kvällen ägnades åt att titta på skiathlon och sticka en provhäl i det förskräckligt gnissliga blåa garnet. Det blev helt ok för att vara första försöket att sticka häl någonsin, tycker jag. Mitt grundmönster (som jag frångår typ hela tiden, dock) för projektet, och som då naturligtvis även denna häl kommer från är från Drops, och ska egentligen stickas i Delight, men jag använder som jag tidigare skrivit Rauma finullgarn. Jag stickade testet med strumpstickor, men övergick så snart jag kunde till min loop, eftersom jag insett att det är väldigt skönt att slippa igelkottskänslan när jag stickar. Rundsticka is the shit. Nedan en skapligt obegriplig bild av mitt hältest.

2 kommentarer:

  1. Är du säker på att hälen inte blev en tumme? ;) Mönstret ser jättefint ut!!

    SvaraRadera
  2. näsvärmare? för mycket litet djur, kanske fågel. dvs näbbvärmare?
    superfina sockor du kommer få, sticka i sömnen kanske vore nåt att lära sig annars, tänk vad mycket man skulle få gjort...

    SvaraRadera