torsdag 11 februari 2010

Tröjan som bidde ett par knästrumpor som bidde ett par sockor (Projektplanering)

Inledning
Inspirationen har flödat under uppstarten av garnkursen, och jag har kommit på flera roliga projekt som jag skulle vilja genomföra. Tyvärr är både mammas gamla 70-talsmönster på irländsk flättröja, ugglejumper och knästrumpor av supertunt garn alltför omfattande, så trots att garn har inhandlats och provstickats har alla dessa tre planer bordlagts.

Bakgrund
Tidigare har jag stickat en del, enbart enfärgat och ”rakt fram”. Inga ökningar, minskningar, mönster eller utmaningar. Jag har varit mycket osäker när jag ska prova något nytt, och inte känt att jag haft någon att fråga, Men nu under garnkursen har jag insett att jag klarar av att sticka på flera sätt, i mönster, olika garner och med olika tekniker. Jag har länge känt behov av att utöka min ”stick-vokabulär” med flera olika tekniker, inte bara aviga och räta, och rakt fram. Hälar, tår och mönster kan tyckas vara en lagom utmaning.

Frågeställning
Hur kan mitt självförtroende stärkas genom stickprojektet?
Hur kan jag utvecklas stickningsmässigt?

Syfte
Syftet med garnprojektet är att utvecklas både personligen, att stärka självförtroendet i fråga om stickning, och att kunna ta ett steg utanför bekvämlighetszonen. Detta genom att göra mer vågade mönsterval, att testa att arbeta med flera färger, och vara mindre fyrkantig i tänkandet kring stickning. Syftet är också att utvecklas stickningsmässigt med hjälp av att sticka strumpor, i synnerhet hälar och tår, samt arbeta med mer än ett garn.

Metod och material
Metoden är stickning på rundsticka, magic loop. Metoden med magic loop är ny för mig, så för att utmana mig själv har jag valt rundstcka framför strumpstickor. Materialet är yllegarn, alternativt ylle/syntetblandning, eftersom ull är ett material som håller värmen trots att det blir fuktigt, vilket är lämpligt på foten. Planen är att välja ett ullgarn från får i Sverige, vilket minskar miljöbelastningen jämfört med att använda importerade material.

Tidsplanering
Projektet planeras starta torsdag 11/2 och vara slutfört tisdag 23/2.

Redovisning
Redovisning av arbetsprocessen sker via blogg på trasselochspan.blogspot.com. Redovisning av resultat sker via inlämning av projekt den 23/2, samt respons 25/2.

2 kommentarer:

  1. men jaha, vaddå, vad händer här. jag var borta i två dagar, TVÅ dagar. och allt är ändrat?
    eller?

    SvaraRadera
  2. Javisst, man kan ju aldrig planera och hålla sig till planen. Eller hur var det nu...

    SvaraRadera